Nieuws

Henk ten Hulscher tijdens Kick-off: 'We gaan dit jaar voor een nog hogere opbrengst'

Gastheer Olaf ten Hoopen vatte de kick-off van de elfde editie van Groot verzet tegen kanker perfect samen met de woorden 'dat hij weer enorm veel gevoel, ambitie en energie had ervaren vanavond'. Gevoel over het waarom van het evenement, de energie van deelnemers, goede doelen en de nieuwe hoofdsponsor, en de ambitie van iedereen om ook van de elfde editie een succes te maken. Het inspireerde bestuursvoorzitter Ten Hulscher aan het eind van het officiële gedeelte van de avond tot de hoopvolle uitspraak dat we deze editie een nog hogere opbrengst gaan halen dan in 2016.

'We zijn vanavond in Studio Mont Ventoux. We gaan elkaar ontmoeten, we zullen met deelnemers en vrijwilligers praten, de beklimming doornemen, en het ook over kanker hebben. Want daar gaat dit natuurlijk allemaal om: het groot verzet tegen kanker', opent gastheer Ten Hoopen de avond. 'Ik word binnenkort 50, maar had niet zo'n zin om dat te vieren. Toen mij gevraagd werd om deze avond te presenteren, gingen mijn gedachten terug naar de eerste editie, waar ongeveer veertig mensen omhoog gingen. Daar zijn er inmiddels al twee van overleden aan kanker. Dat doet me beseffen dat het leven gevierd moet worden.'

Als Henk ten Hulscher op het podium wordt geroepen, zijn leven en dood weer dicht bij elkaar. Als hij stilstaat bij het overlijden van René Gaastra eind vorig jaar en de aanwezigheid van zijn ouders in de zaal noemt, is dat een emotioneel moment. Maar er ontstaan ook mooie dingen door de strijd tegen kanker, vertelt Ten Hulscher even later. 'Wij hebben in Steenwijk onze kick-off, maar over enkele weken vindt er ook een kick-off plaats in Zuid-Frankrijk. Georganiseerd door een team van landgenoten die in Franrijk wonen, enthousiast zijn over ons evenement en Franse deelnemers willen werven. Wie weet hebben we over een paar jaar zelfs een Franse zusterorganisatie', klinkt het hoopvol uit zijn mond.

De kick-off, waarvoor ook deze keer De Meenthe in Steenwijk geheel belangeloos een zaal beschikbaar stelde, gaat verder met aandacht voor de twee onderzoeken van het KWF die de stichting deze editie steunt. Dit zijn onderzoeken om de gevoeligheid van tumoren voor behandeling te vergroten. Het ene onderzoek betreft de behandeling van kinderen met kanker, terwijl het tweede onderzoek een vergelijkbaar resultaat probeert te bewerkstelligen, maar dan bij melanomen.

De resterende 40% van de opbrengst gaat naar de lokale goede doelen. Stichting Mont Ventoux wil dat dit bedrag ook echt goed terechtkomt. De commissie goede doelen is met dit streven in het leven geroepen, vertelt commissievoorzitter Dick Bakker op het podium. 'De commissie is zes man sterk. Het zijn voornamelijk financieel georiënteerde mensen. We willen er namelijk zeker van zijn dat de geselecteerde stichtingen het geld ook echt nodig hebben en het goed besteden. Er mag niets aan de strijkstok blijven hangen', legt Bakker uit. Deelnemers kunnen aangeven dat hun 40% verdeeld mag worden over alle lokale goede doelen. Dat is de tweede belangrijke taak van de commissie. 'We proberen daar beginnende stichtingen die nog niet zoveel bijeen hebben gesprokkeld, een extra financieel steuntje in de rug te geven', aldus Bakker.

En dan is het tijd voor 'Studio Mont Ventoux', tijd voor de 'pitches' van de lokale goede doelen op het podium. Het creatieve idee van Time Star Media, die ook dit jaar geheel belangeloos de technische realisatie van de avond voor hun rekening hebben genomen, levert drie reeksen van zenuwachtige, hilarische, soms aangrijpende, een enkele keer kort maar krachtige en dan weer meedogenloos door gastheer Ten Hoopen onderbroken pitches op. Met één enorm aanwezige gemene deler: de gedrevenheid van de vrijwilligers die hun doel onder aandacht willen brengen van zo veel mogelijk mensen. Time Star Media gaat van alle pitches een video maken die de stichtingen op bijvoorbeeld social media kunnen gebruiken om hun doel te bereiken.

Als Olaf ten Hoopen de nieuwe hoofdsponsor van de stichting op het podium roept, blijkt wat de kracht van dit evenement is. Lujan Veenstra van Belisol: 'Ik werd vorig jaar gevraagd om mee te gaan. Ik dacht die berg op te fietsen en het daar bij te laten. Het liep echter totaal anders. Ik werd gegrepen door het evenement.' Terug in Nederland voegde Veenstra de daad bij het woord, werd hoofdsponsor van de stichting en heeft inmiddels ook diverse mooie plannen bedacht om geld in te zamelen. 'We gaan een galadiner houden met sterrenkoks als Jarno Eggen van de Groene Lantaarn in Zuidwolde en Jonnie Boer van de Librije in Zwolle. Ook gaan we een fietstocht organiseren naar Frankrijk. Vanuit alle vestigingen van Belisol sluiten groepen zich bij ons aan om de wielrenners uitgeleide te doen. In Frankrijk komen al die teams weer bij elkaar om met z'n allen omhoog te gaan', vertelt Veenstra enthousiast.

Voorafgaand aan de presentatie van Robert de Vries over de reis naar het evenement, het verblijf in Frankrijk en het evenement zelf, wordt op semi-klunzige wijze een paspop het podium op gesleept door de gastheer. Iedereen heeft het waarschijnlijk al geraden wat zich onder de rode drapering verschuilt. Het maakt nieuwsgierig, maar de onthulling van het nieuwe shirt en broek vindt uiteraard pas aan het eind van Robert's presentatie plaats. 'Het ontwerp met logo van Belisol is pas vandaag gereedgekomen', vertelt Robert de Vries. 'Leverancier Bioracer heeft het kledingsetje per koerier naar Steenwijk laten brengen. Net op tijd kwam het aan. Mijn grote dank hiervoor!' Het tekent de inzet van iedereen die een bijdrage levert aan het prachtige evenement dat Groot verzet tegen kanker is!