Informatie voor hardlopers

De beklimming vanuit Sault voor hardlopers vindt dit jaar plaats op donderdag 31 augustus.

Voorbereiding

Het hardlopend beklimmen van de Mont Ventoux begint uiteraard met een goede voorbereiding. Zorg allereerst voor goede hardloopschoenen en loop deze goed in. Wij adviseren om de hardloopschoenen te kopen bij een hardloopspeciaalzaak. Hier worden de schoenen aangemeten op basis van voetvorm en loopstijl. Een juiste schoen zorgt voor optimale demping en een zo min mogelijke belasting van gewrichten.

Het tweede aspect is kleding. Elke deelnemer ontvangt namens de Stichting Mont Ventoux een hardloopshirt en hardloopbroek. Het gebruik van de broek en shirt verstrekt door de Stichting is verplicht tijdens het evenement. Wees echter voorbereid op wisselende weersomstandigheden! Zorg dat je ook de mogelijkheid hebt om warme kleding (thermoshirt, lange loopbroek) aan te doen op de dag van de beklimming.

Training

De af te leggen afstand is bijna 26 kilometer. Dit is dus meer dan een halve marathon en dan ook nog bergop. Pas hier je trainingen op aan. Een grove indicatie voor de tijd die nodig is om de Mont Ventoux te beklimmen is een uur bovenop je halve marathon tijd. Probeer in de piek van je training een duurloop te doen van deze tijd, zodat je kunt ervaren wat deze inspanning voor effect heeft op je lichaam.

Het volledig bergop trainen is in Nederland helaas beperkt mogelijk. Wij adviseren je om regelmatig in de sportschool te gaan trainen op een loopband en hier de hellingshoek aan te passen. Maar ook heuveltrainingen zijn een goede optie. Ervaar wat de stijging doet op je lichaam en spieren en pas je training hierop aan.

Een laatste aspect binnen de training is voeding. Het lang bergop hardlopen zorgt voor een grotere energieverbranding dan wanneer je vlak loopt. Hierdoor zul je tijdens de beklimming ook voldoende moeten eten om dit energieverbruik te compenseren. Zorg dus dat je in je training al oefent met het eten tijdens het hardlopen en bepaal wat voor jou de beste voeding is. Gedacht kan worden aan energierepen, gels, druivensuiker, maar ook sultana's en brood zijn mogelijkheden. Kies wat het beste bij je past en wat je het makkelijkst kunt eten tijdens het lopen.

En natuurlijk niet te vergeten: zorg dat je voldoende drinkt. Wij adviseren om een riem met flesjes water, ranja of energiedrank mee te nemen tijdens de tocht.

De beklimming

De beklimming van de Mont Ventoux is grofweg in te delen in 3 stukken: de aanloop, het bos en de top. Bij de start kun je een tasje met droge kleding afleveren die vervolgens naar de top wordt gebracht.

De aanloop

Vanaf de start in Sault loop je vals plat omhoog naar de voet van de Mont Ventoux. Begin hier vooral niet te snel. De start is gezamenlijk en probeer hier niet mee te gaan met andere lopers. Loop vooral je eigen tempo. Probeer ook niet met je loopmaatje samen op te lopen. Mogelijk dat jullie in Nederland wel hetzelfde looptempo hebben, maar bergop kan dit heel anders zijn. Begin in deze periode ook al met eten en drinken.

Het bos

Na ca. 7 kilometer kom je aan bij het bos waar het echte klimwerk begint. Probeer hier ook meteen een goed ritme te vinden en ook hier geldt loop je eigen tempo. Zorg voor voldoende eten en drinken en benut de verzorgingsposten. Smeer je goed in met anti-muggenspray (met deet) tegen mogelijke vliegen en horzels.

De top

Na ongeveer 19 kilometer kom je aan bij Chalet Reynard. Dit is het einde van het bos-gedeelte en begint de rest van de tocht naar de top. Dit is ook het kale gedeelte van de berg en heeft dus minder beschutting tegen wind en regen. Des te hoger we komen des te kouder het wordt. Zorg dat je voorbereid bent om hier eventueel een extra kledingstuk aan te doen. Armstukken kunnen een goede oplossing zijn. Na ongeveer 7 km kom je aan bij de top. Na de finish word je met een pendelbus teruggebracht naar Chalet Reynard. Van daaruit wordt je met de bus teruggebracht naar Montbrun-les-Bains.