Informatie voor fietsers

De beklimming vanuit Sault voor fietsers vindt dit jaar plaats op vrijdag 31 augustus. Zorg ervoor dat je zelf, maar ook je fiets in topconditie zijn.

De fiets

Er zijn fietsen in vele soorten, maten en merken. Dat is een persoonlijke voorkeur en moet iedereen zelf bepalen. Je fiets moet bij je passen zodat je tijdens trainingen en bij de klim goed zit en het voor jouw juiste verzet kunt ronddraaien. Zo vergroot je het plezier in het fietsen en voorkom je vervelende blessures.

Heb je nog geen geschikte fiets of twijfel je of je fiets goed op maat is, zit je er net niet lekker op of heb je klachten, ga dan met je fiets naar een goede fietsenzaak en laat je opmeten. De fiets wordt van meten heus niet duurder. Je wordt professioneel opgemeten en de gegevens worden door de computer gehaald. Vervolgens kun je aan de hand daarvan samen met de fietsenmaker bepalen wat de stand van je zadel en stuur moet zijn. Bij een bestaande fiets kun je meestal met goed instellen en soms kleine aanpassingen voor relatief weinig kosten klachten en problemen oplossen.

Kijk voor alles wat met de fiets en fietsen zelf van doen heeft op de zeer informatieve site Wielersportinfo en voor trainingen op de pagina Fietsschema van dezelfde website.

Het verzet

Overschat je zelf niet. Op de Ventoux bepaalt je verzet voor een belangrijk deel je plezier in het fietsen. Een te zwaar verzet moet je onderweg bezuren of je moet te voet verder en wordt een wandelaar. De Ventoux kent geen genade!

Zowel in de trainingen en bij de klim moet je het voor jouw juiste verzet kunnen ronddraaien. Zo voorkom je vervelende blessures.

Een mountainbike heeft “voor” een triple (3 bladen) met 24, 38 en 48 tandjes en “achter” 9 of 10 bladen, opklimmend van 15 tot wel 30 tandjes. Twijfel je dan nog, laat in dat geval je fietsenmaker 32 tandjes monteren. Mountainbikes zijn standaard uitgerust met dikke banden met profiel. Je doet jezelf een groot plezier door voor vertrek naar Frankrijk een paar dunne wegbanden te monteren, dit scheelt enorm in de rolweerstand (de kosten voor binnenbandjes circa 2 x € 30,00).

Racefietsen zijn er “voor”met 2 bladen of met 3 bladen (triple). Met 2 bladen is dat standaard “voor” met 50 en 39 tandjes, of een zogenoemde compact met voor 48 en 36 tandjes. Een triple is standaard “voor” met 50, 38 en 30 tandjes. “Achter” is het aantal bladen standaard 9 of 10 en opklimmend van 12 tot 25 tandjes. Ook in combinatie met een triple is dat op de Ventoux voor de meesten een te zwaar verzet.

Advies

Ga vóór je naar Frankrijk vertrekt naar je fietsenmaker en laat achter een zo’n groot mogelijk tandwiel monteren (27, of als het kan 29 of 30 tandjes). Je doet jezelf er een enorm plezier mee. Pas op: Laat je niet wijsmaken - zeker niet als je geen ervaring hebt met de Ventoux - dat het je met een 39 “voor” en een 25 “achter” met gemak moet lukken, ook niet door je fietsenmaker, een stoere thuisblijver of andere deelnemers.

Controle van je fiets vóór vertrek naar Frankrijk

Controleer zelf je fiets, of nog beter, breng hem voor een servicebeurt naar je fietsenmaker. Wacht niet te lang, want wellicht ben je niet de enige. Zelfcontrole voor je eigen plezier en veiligheid:

  • Remblokjes en de afstelling daarvan. Controleer of er voldoende profiel op je remblokjes zitten en of deze bij remmen loodrecht op de velg staan
  • De buitenbanden. Controleer of er slijtplekken in de bovenlaag zitten. Versleten banden kunnen een klapband veroorzaken met alle gevolgen van dien
  • Kwaliteit van de ketting in combinatie met tandwielen. Bij een versleten ketting moeten gelijk de achterbladen worden vervangen. Een slippende ketting bij de beklimming is een drama!
  • Controleer je spaken op breuk of verbuigingen
  • Afstelling van je versnelling, zowel voor als achter.
  • Reinig je fiets, ketting en tandbladen grondig en smeer de ketting met een beetje siliconenspray
  • Probeer je fiets en alle versnellingen in Nederland helemaal uit voordat je naar de Ventoux afreist. Zoek daarvoor een viaduct, een leuke heuvel of iets dergelijks op.

Veiligheid

  • Zorg dat je fiets tip top in orde is, met name remmen, remblokjes en banden
  • Draag altijd een valhelm. Ook bij de klim!
  • Draag fietshandschoenen. Als je valt beschermt dat je handen
  • Draag bij slecht weer een geel of oranje veiligheidshesje
  • Zonnebrandolie bij zonnig en warm weer (HUIDKANKER)
  • Doe s’morgens DEET op. Ook op je kleding en met name op de rug en billen (tegen de horzels en wespen in het bos)

Wat moet je bij je hebben voor de beklimming van de Ventoux?

  • 2 x bidon met water en eventueel 1 met sportdrank.
  • Wat te eten. Bijvoorbeeld een boterham, ontbijtkoek of banaan. Pas op met eten wat je niet gewend bent, energierepen bijvoorbeeld. Dat kan helemaal verkeerd uitpakken.
  • After bite, tegen insectenbeten
  • 1 x reserve binnenband
  • 2 x banden lichters en (zelfklevende) plakkers met solutie
  • Fietspompje
  • Arm- en beenstukken en - indien je er een hebt - een windjack. Op de Ventoux kan het hard waaien en kan het naarmate je hoger komt verdraaid koud zijn. Arm- en beenstukken zijn te koop in de Bioracer Webshop die geopend is vanaf begin mei (let op berichten op deze website).
  • Handschoenen ingeval het op voorhand al duidelijk is dat het op de top erg koud is. Bij de beklimming heb je deze niet direct nodig, bij het afdalen zijn ze in dat geval zeer welkom.